VÝVOJ DUCHOVNÉHO ŽIVOTA V
OBCI UHORSKÉ
|
Vznik obce a farnosti
Pri štúdiu histórie osídľovania
našej obce, je preukázateľná tá skutočnosť, že duchovný život, vývoj
náboženského vierovyznania nie je možné oddeliť od poznania vývoja
širšieho okolia.
V súpise pápežských desiatkov je naša obec /vznik možno hľadať už v X. a
XL storočí/ vedená ako samostatná katolícka farnosť už v r. 1332 - 1337.
Aj v roku 1397 spomína opát Peter Pázmán, že Vsgra je jednou z najstarších
katolíckych farnosti. To isté je zaznačené aj vo veľkom diele ,,Teinerovom
Monumente Hungarica". Pôvodný kostol bol ohradený kamenným múrom až do
reformácie a renovovaní pôvodného starého katolíckeho kostola aj kamennej
veže po roku 1610. Vo veži boli 3 zvony. najväčší bol zasvätený sv. Jánovi
apoštolovi. Krstiteľnica bola Kamenná. Ale nie je sporu o tom, že táto
katolícka farnosť v našej obci s pôvodným názvom Vsgra po víťaznej
reformácii, rím. kat. farnosť medzi obyvateľstvom už veľmi oslabila.
Odtrhnutie od katolíckej cirkvi vyvrcholilo synodami v Žiline a Spišskom
Podhradí /1610 – 1614/. Tu sa vytvorila už vlastná evanjelická
protestantská správa na území Slovenska. Reformácia mala na Slovensku
veľký význam. Prešlo sa k obecnému používaniu češtiny a českých kníh v
náboženskom živote, čo nesmierne posilnilo postavenie slovenskej
národnosti proti tvrdej maďarizácii a národnom útlaku v mnohonárodnej
Viedenskej -habsburskej monarchii. Martin Luther. Po 300 rokoch tak dochádza k zániku katolíckej farnosti. V širokom okolí
zosilnel vplyv protestantizmu. Pokrokové myšlienky Luteránskeho
duchovenstva proti zlorádom vysokej cirkevnej hierarchie, v neskrývanej
podpore reakčných vykorisťovateľov feudálnych zemepánov, Habsburgovcov, v
predávaní odpustkov, násilne zdieraných chudobných poddaných, nevoľníkov
ešte desiatkami, našli obrovskú podporu u ľudových más.
Vystúpenia Jána Husa, rozmach husitského revolučného hnutia zvlášť v
Čechách, mali silný vplyv aj v našich zemiach. V kolíske/ cirkevnej
reformácie vo Vitembergu, Ausburgu, vytvára sa v Nemecku Evanjelická
cirkev ausburgského vyznania. V Čechách pokračovateľa Jána Husa
Českobratská cirkev a Kalvínska cirkev Toto učenie v XV. aj XVI. storočí
malo aj v našej zemi stále silnejúci vplyv. Po porážke husitského
revolučného hnutia na Bielej Hore vr. 1620 prechádza stále na naše územie
množstvo prenasledovaných bratríkov.
Bitka pri Lučenci
Po známej bitke J. Jiskru z Brandýsa pri Lučenci v r. 1451 zostáva v našom
okolí veľké množstvo bývalých husitských bojovníkov, ktorí pomáhali
osídľovať spustnuté, vydrancované okolie po tureckých ťaženiach a po dlhej
decimujúcej 30 - ročnej vojne. Je pochopiteľné, že tak veľmi silnie vplyv
husitskej ideológie, protestantizmu. Svedectvom toho je tá skutočnosť, že
takto vznikla celá rada obcí, alebo sa po tureckom vyvraždení obnovila a
prijala český názov. Je ich v okolí niekoľko. Napríklad: Veľká Ves,
Hrnčiarska Ves, Praha, České Brezovo. Napriek tomu, že po porážke na Bielej Hore, zahajuje jezuitská reakcia
silný útlak a pomstu proti luteránstvu, nevyšla už z boja víťazne. Sme
svedkami toho, že až do revolučného prevratu po novembri 1898 v celom
okolí od Lučenca počínajúc boli len ev. farnosti a kostoly. Výnimkou bola
len kat. farnosť v Brezničke a od r. 1947 aj v Hámre.Z histórie je nám dobre známe, že aj po reformácii, ešte vr. 1749 zemepán
našej obce gróf Emerich Esterházy - biskup nitrianský sa znovu pokúšal
získať naspäť tento kostol pre rím.- kat. cirkev. Obdobne o niečo neskôr
aj rožňavský rim. – kat. biskup. Ale reformy panovníckeho dvora Márie
Terézie a Jozefa II. vrcholia r. 1781 Tolerančným patentom, prijímajú
definite rozhodnutie o evanjelickej farnosti v Uhorskom.
Vznik evanjelickej cirkvi
Po reformácii vr. 1610 prichádza prvý evanjelický farár, Jan Molitóris.
Vynakladá veľké organizačné úsilie pri renovácii bývalého rímsko -
katolíckeho kostola na evanjelický aj postupnú likvidáciu rozľahlého silne
poškodeného kamenného ohradného múru okolo kostola. Pôsobil tu až do
svojej smrti v roku 1649.
Nový veľký klasicistický kostol ev. a. v. cirkvi bol postavený až po
nahromadení materiálu a finančných prostriedkov v r. 1781. Za aktívneho
pôsobenia a úmornej pracovnej aj organizátorskej činnosti p. farára
Daniela Stráňavského. Mal veľkú autoritu u cirkvi aj seniorátu a
biskupského úradu. V r. 1805-po 24 rokoch bola vykonaná renovácia, zvlášť
vnútorného interiéru, klenby a plechovej strechy. Nová klenba sa
vybudovala až v r.1906.
K histórii ev. farnosti v Uhorskom treba pripomenúť, že je matkocirkvou a
ku nej patria dcérske cirkevné zbory v Hradišti, aj a Rovňanoch. Majú
svoje kostoly a služby Božie sa konajú Podľa plánu. Spoločné záležitosti
koordinuje zbor presbyterov, podľa potreby, alebo na výročných konventoch,
na ktorých je Predkladaná správa o živote a činnosti cirkvi za uplynulé
obdobie.
Evanjelická
fara a škola.
Od nástupu nového ev. farára J. Molitórisa v r. 1610 bolo vykonaných
niekoľko renovácií a prestavba pôvodnej kat. farnosti. Prispôsobovaná bola
zvlášť novým potrebám cirkevného aj duchovného života. Bola kamenná,
studená a zamokrená. Prestavovať a prispôsobovať silné kamenné steny bolo
už veľmi ťažké. Vr. 1824 bola vybudovaná nová evanjelická fara aj nová cirkevná škola /Vyšná škola/. V nej už bolo aj sídlo učiteľa a kantora ev.
cirkvi. V r. 1870 sa fara zrenovovala. Zo zachovanej a vedenej histórie
,,Prvej ev. a. v. ľudovej školy" je potvrdené, že vznikla okolo r. 1624 v
provizórnych podmienkach bývalého kaštieľa, neskôr obecnej radnice. Meno
učiteľa je neznáme. Až do r. 1928 bola len 7 ročná školská dochádzka s
vyučovacím jazykom maďarským do r. 1918.
Prvým zaznamenaným učiteľom bol Tomáš Králik od r. 1725-1756, druhým bol
Ondrej Fidicínius od r.1756. Vyhnal ho z obce a školy zemepán Szentiványi.
Tretí učiteľ Jan Uhliari vr. 1756-1757, odišiel do Štítnika, po ňom
nastúpil syn ev. farára D. Stráňavský od r. 1758-1769. Po vážnej chorobe
zomrel.
V rokoch 1769 - 1771 vyučoval Jan Kocián a potom Jan Benický od r. 1771 do
r. 1784. V rokoch 1784 - 1815 bol učiteľom Samuel Bakulíni, v rokoch 1815
- 1840 sa stal učiteľom jeho syn Daniel Bakulíny.
V rokoch 1840 - 1866 učil Jozef Czipkayi a v rokoch 1886 - 1898 Štefan
Machník. Celkom 40 rokov učil v ev. škole Ján Cirák /1898 - 1938/. V
poradí dvanástym výpomocným učiteľom bol Juraj Boško v r. 1938/39 a v
rokoch 1939 - 1951 to bol Jan Peťko.
Naša obec však po rokoch veľmi intenzívnych prác na budovaní fary aj
Vyšnej školy v r. 1824 - 25 bola v rokoch 1831 - 1873 kruto
postihnutá zákernou nemocou - cholerou. Za dlhých 42 rokov si vybrala
krutú daň v širokom okolí Len v našej obci zomrelo 107 obyvateľov.
Do toho prichádza ďalšia ťažká rana evanjelickej cirkvi. 9. 6. 1835 úderom
blesku do veže a kostola úplne vyhorela veža aj kostol. Zo strechy a
vnútorného interiéru kostola sa nepodarilo zachrániť len hole múry a jednu
lavicu. Táto lavica slúži aj dnes na ľavej prednej strane ako memento,
pamiatka na ťažkú pohromu, ktorá postihla cirkev. Na tejto lavici je
pamätný zápis ,,Samá jediná z mojich sestier som zostala..." Zhorenú
strechu a klenbu bolo treba v rokoch 1836 - 37 opraviť. Veľmi nákladnou
položkou obnovy kostola po požiari bolo zhotovenie nového oltárneho obrazu
neznámym maliarom a zakúpenie malého organu. Výstavba novej kostolnej veže.
Až o 50 rokov neskôr vr. 1884 - 1885 bola stará veža rozobraná a
vybudovaná nová, mohutná, múraná - vysoká 32 m. Dominuje nad obcou a pod
cintorínom na vybiehajúcom návrší Urbára ako symbol obce. Z veľkej diaľky
až od Poltára a Zeleného asi 7 - 8 km vzdialenosti je najvýznamnejším
orientačným bodom širokého Uhorštianskeho údolia, pod Hradišské a
Krnianske lazy. V nej sú 3 zvony, ktoré zvonením každodenne oznamovali
občanom čas obeda a večere asi do konca roku 1960. V nedeľu a iné sviatky,
alebo smútočné udalosti zvolávali občanov na cirkevné obrady. Umieráčikom
oznamovali smutnú zvesť o úmrtí občana. Častým vyzváňaním na pamiatku
zosnulého, až do jeho pohrebu, zvolávali občanov k smútočnému obradu.
Zvony však boli rozhodnutím Rakúsko - Uhorskej vlády po vyhlásení I.
svetovej vojny, zhodené a odvezené do zbrojníc na výrobu delostreleckých
nábojov.
V roku 1919 boli vyrobené 2 nové zvony a umiestnené do veže. V r. 1922 bol
vyrobený a umiestnený aj veľký zvon. Súčasťou veže sú aj veľké hodiny,
ktoré odbíjali štvrťhodiny, polhodiny, trištvrte a celé hodiny. To
umožňovalo našim občanom skoro celých 100 rokov, v priebehu každodenných
prác, kedykoľvek bežne, podľa potreby sledovať aj v okolitých bližších
poliach a záhradách, ,,koľko je hodín?" Žiaľ, po r. 1960, aj vymretím
starých skúsených hodinárov, alebo aj potrebných náhradných dielcov,
hodiny už nebolo možné pravidelne udržovať.
Kostol a veža boli v rokoch I. ČSR a Slovenského štátu niekoľkokrát
renovované. Najčastejšie dochádzalo k ich poškodeniu pri väčších veterných
smrštiach a búrkach na strešnej plechovej krytine alebo bleskozvodoch. V
rokoch 1805 - 1930 sa vykonala ich renovácia celkom 4 krát.
V roku 1929 bola zahájená veľká renovácia vnútorného interiéru kostola,
lavíc, náterov, dlažby, výmena celých okien. Najnáročnejšia bola úplná
prestavba betónového chóru a objednávka nového veľkého organu s 12 -
registrovým usporiadaním. Súčasne bola vykonaná aj vonkajšia renovácia
poškodených omietok a náterov kostola a veže. 20. 9. 1930 bola Posviacka
obnoveného kostola.
Narastajúca aktivita ev. cirkvi po uhorštianskej
posviacke obnoveného
kostola, za účasti duchovenstva z celého Novohradského seniorátu
vyvrcholila 11. 10. 1932 zvolením p. farára Hamara za seniora.
Uznesením presbytéria ev. a. v. cirkvi 30. 6. 1931 bola zvolená nová
učiteľka p. Magda Hamarová. Pôsobila na tunajších obecných školách po
všetkých organizačných zmenách až do svojho dôchodku. Bola dcérou p.
farára - seniora Jána Hamara.
Pre vysoký nárast žiakov bolo potrebné zriadiť po Nižnej škole /Na Psote/,
kde bola učiteľkou p. Hamarová aj tretiu triedu v Obecnej radnici.
Uznesením presbytéria bol zvolený učiteľ Jozef Mäkký z Poltára.
Po r. 1942 bola Evanjelická škola premenovaná na Obecnú školu. Od r.
1948/49 mení Nový školský zákon názov školy na Národná škola. Od r. 1951
rozhodnutím KNV zmenená na Strednú školu v Uhorskom. V roku 1961 bola
zriadená Základná deväťročná škola, ktorej riaditeľom sa stal Pavel Sabó.
Od týchto rokov mení aj bývalá Vyšná škola svoj charakter niekoľkokrát.
Bola internátom ZDŠ, Sieňou tradícií aj obecnou knižnicou a klubom
mladých. Pôvodná Vyšná škola ev. a. v. cirkvi postavená vr. 1824 však ani zďaleka
po 84 rokoch už nevyhovovala naliehavým potrebám rekonštrukcie, zvlášť v
školskej triede. Rekonštrukcia sa vykonala v roku 1907.
V roku 1918 vznikli 2 triedy, avšak bolo
potrebné vymeniť 8 malých okien, studenú vlhkú tehlovú dlažbu a zriadiť
kabinet. Zdvihnutie nízkej povaly do výšky 3.80 cm - prevzdušnenie triedy,
výmenu pevných lavíc za pohyblivé - dvojité, aby bolo možné denné čistenie
triedy, blízky prístup učiteľa ku každému žiakovi. Bola vykonaná aj zbierka na zakúpenie harmónia potrebného na výuku spevu a
pod. Na Vyšnej evanjelickej škole do konca roku 1995, to je celkom 170
rokov od jej výstavby vykonaná rekonštrukcia triedy, ďalšej výmeny okien,
dverí, modernizácia školského bytu, prestavby na internátne bývanie aj
výmeny strešnej krytiny vykonaná niekoľkokrát. Posledná v r. 1989 - 1990.
Stromčekové slávnosti
Od r. 1934 sa vytvára v rámci celonárodného hnutia Za ochranu stromov,
každoročne stromčeková slávnosť, organizovaná predovšetkým vo Zväze
evanjelickej mládeže a školách v našej obci. V prvých rokoch sa sadili
rôzne stromky, ale od r. 1936 len symbolické slovanské stromy - lipy.
V roku 1936 boli zasadené prvé 2 lipy pred Úverovýrn družstvom, 11.apríla
1937 sa zasadili 2 lipy pri kostole od farských schodov, 16. apríla 1938
znovu 2 lipy pri Čižmárove moste 22. apríla 1939 2 lipy po pravej strane
kostola. V ďalších rokoch Slovenského štátu ,aj po oslobodení sa od tejto
tradície ustúpilo.
Nová fara r. 1937 - 1938
K evanjelickej farnosti patrí aj budova fary. Tá už priamo volala po jej
likvidácii a výstavbe novej a reprezentatívnej budovy fary. Nová veľká,
priestorná a architektonicky veľmi pekne riešená budova bola postavená na
zvýšenom návrší, vedľa pôvodnej starej fary. Tvorí krásnu dominantu na
klesajúcom návrší pred kostolom. Spodnú časť okolo cesty obcou uzaviera
tiež veľmi pekne priliehavý cyklokový kamenný múr. Nad ním bol dekoratívne
vysadený pas mladých smrekových stromkov. Samotné okolie fary od
vstupných brán tvorila nádherná ružová záhrada nad kamenným múrom, ktorá
bola pýchou obce. So zmyslom pre estetičnosť, vkus a cit, jej vonkajšieho
aj vnútorného vybavenia, stálej údržby bola v plnom súlade s kultúrnosťou
prostredia okolitých záhrad v spodnej aj hornej časti fary. Bola dôstojným
stánkom evanjelickej cirkvi. Od spodnej brány a vchodu, širokým
schodišťom, lemovaným strihaným agátom od hospodárskeho dvora prechádzal
chodník okolo fary záhradným chodníkom až ku kostolu. Treba vyzdvihnúť tú
skutočnosť, že o túto vysokú kultúru a krásu celého prostredia sa najviac
denne pričiňovali p. farárka Hamarová a jej dcéra učiteľka Magda Hamarová
so slúžkou Horňankou. Od roku 1956 do r. 1970 aj pán farár Midriak s
manželkou. Na údržbe sa aktívne podieľali aj ostatné mladé členky cirkvi.
V r. 1970 prišiel do obce p. farár Filo, ktorý väčšinou sám obýval faru,
pretože jeho manželka bývala v Petrovci na samote, dcéra - vyštudovaná
lekárka, len občas prišla na návštevu k otcovi. Pán farár Filo s manželkou
sa nijako nezblížili s cirkevníkmi, ani necítili potrebu stále zvelaďovať
toto kultúrne dedičstvo a životné prostredie. Preto vnútorná a vonkajšia
devastácia celej fary rýchlo postupovala až do r. 1989. Plných 20 rokov tu
chýbala zodpovedná ruka a predovšetkým vzťah k tomuto kultúrnemu bohatstvu
ev. cirkvi. Nezbavujúc zodpovednosti ani samotných cirkevníkov, cirkevného
dozorcu, kurátora, kostolníkov a presbyterov.
V nasledujúcich rokoch 1989 - 1992 boli vykonané rozsiahle renovačné práce
na objekte fary. Zvlášť vnútorná časť sa nachádzala v katastrofálnom stave
- podlahy, rozvody vody, kúrenie, nátery, omietky. Ešte žalostnejší bol
však pohľad na zanedbaný vonkajší interiér budovy fary a jej okolia,
zarastajúceho burinou.
Nová evanjelická farárka p. Kornélia Moncoľová a súčasne aj obnova celého
vedenia ev. cirkvi, od kurátora počínajúc, vytvorila podmienky, aby bola
znovu pozdvihnutá jej kultúrnosť a dôstojnosť. Závažnou požiadavkou bolo v
najbližších rokoch 1991 - 1992 rozhodnúť ako riešiť situáciu v spodnej
časti bývalého hospodárskeho dvora fary, ktorý bol v úplnom rozklade. Celá
veľká záhrada, okolie fary, kostola aj cintorín boli devastované a
predovšetkým 20 rokov nečistené, neošetrované po stáde oviec, ktoré boli
predmetom hlavnej starosti bývalého p. farára Filu. Vr. 1992 boli chlievy
v spodnej časti zbúrané a vytvorený ohradný múr.
V roku 1947 bola vykonaná elektrifikácia kostola a veže. Elektrifikovaný
bol aj motorový pohon organu. Bola vykonaná aj vonkajšia renovácia fasády
kostola.
V rokoch 1950 - 1970 bola viackrát vykonaná menšia údržba kostola aj
veže. Horolezecká skupina vykonala oprav bleskom strhnutej vrchnej časti
kupoly veže so stĺpikom, guľou vrcholovou hviezdou s hromozvodom. Vymenený
bol poškodený plech a náter kupoly veže.
V rokoch 1989 - 1991 bola postupne organizovaná rozsiahla renovácia
vnútornej časti kostola - výmena nových okien, vybudované nové elektrické
vykurovanie a vnútorná maľba kostola. Evanjelická cirkev prijala významný,
cenný dar od amerických Slovákov - rodiny Haberovej, ktorá kúpila a
darovala 2 krištáľové elektrické lustre, umiestnené nad chórom a plyšový
koberec okolo oltára. V r. 1991 bola vykonaná aj vonkajšia oprava omietok
na kostole aj veže a bielenie. Práce vykonal občan Ján Suja z Rovňan. V tomto roku sa vykonala aj rozsiahla úprava cintorína výrubom starej agáčoviny medzi starým a novým cintorínom až ku márnici a kostolu bola
celá plocha zarovnaná a zatrávnená. V r. 1992 bolo dokončené aj ohradenie
celého cintorína drôteným pletivom a privedený elektrický prúd podzemným
káblom až ku hrobom nového cintorína. To umožňuje pripojenie elektrických
strojov, miešačiek betónu pri výstavbe hrobov, alebo aj ozvučenie pri
pohrebných obradoch. Cintorín sa tak kultúrne sprehľadnil a slúži ako
dôstojné prostredie posledného odpočinku našich občanov. Pripravilo sa tak
aj potrebné a plánované stavenisko na Dom smútku.
Neoddeliteľnou súčasťou cirkevného života bývali od počiatku Nedeľné
služby Božie, ako aj ku jednotlivým cirkevným sviatkom a odpoludňajšia
večiereň. Cirkevné sobáše, krstiny, pohreby, vyučovanie náboženstva detí,
spovede a v letnom období Konfirmácie dospievajúcej mládeže v 14. -15.
rokoch boli najvýznamnejším cirkevným sviatkom v roku, spoločne v
Matkocirkevnom kostole v Uhorskom. Osobitne veľmi hlboko duchovne a citovo
pôsobili Vianočné, Novoročné alebo Veľkonočné služby Božie. Činorodá bola
aj práca Evanjelickej mládeže až do r. 1945, kedy sa utvára jednotná
mládežnícka celoštátna organizácia ZSM.
Pôsobenie evanjelických farárov v obci v r. 1610 -1900:
Z archívnych dokumentov ev. cirkvi je známe, že tu pôsobili ako
evanjelickí farári:
1. |
Ján Molitóris
|
1610 – 1649 |
9 rokov |
2. |
Andrej Piscatóris
|
1649 – 1656 |
7 rokov |
3. |
Daniel Pavlíni
|
1656 – 1662 |
6 rokov |
4. |
Ján Lányi
|
1662 – 1683 |
20 rokov |
5. |
Jákob Masárius
|
1683 – 1698
|
15 rokov |
6. |
Ján Lanyi
|
1698 – 1704 |
6 rokov |
7. |
Matyas Koníček |
1704 – 1714 |
10 rokov |
8. |
Andrej Georgiadoš |
1714 – 1733 |
19 rokov |
9. |
Emericius Baróczy |
1733 – 1747 |
14 rokov |
10. |
Ján Piaček |
1747 – 1748 |
1 rok |
11. |
Laurentius Sarvaš |
1748 – 1752 |
4 roky |
12. |
Daniel Stráňavský |
1752 – 1792 |
40 rokov |
13. |
Samuel Louce |
1792 – 1825 |
32 rokov |
14. |
Ladislav Bartholomeides |
1825 – 1862 |
37 rokov |
15. |
Ján Švehla |
1862 – 1908 |
46 rokov |
Pôsobnosť evanjelických farárov
po roku 1900:
Pán farár Švehla tu pôsobil až do svojej smrti. Je v našej obci aj
pochovaný. Hrob sa nachádza v pravej zadnej časti pri kostole. Pôvodne
bola okolo hrobu kovová záhradka. Pri renováciách kostola bola už silne
poškodená a pozdejšie asi vr. 1970 odstránená. Jan Švehla mal veľkú
cirkevnú autoritu v širokom okolí Novohradu. Preto bol aj zvolený
novohradským seniorom, až do svojej smrti.
16. farárom bol p. Jan Hamar v rokoch 1908 - 1956, celkom 48 rokov.
Pochádzal z Chyžného. V posledných rokoch pôsobenia seniora p. Švehlu bol
v našej cirkvi kaplánom. Po jeho smrti bol zvolený za farára a pôsobil v
našej cirkvi až do odchodu na zaslúžený odpočinok v r. 1956. Za jeho
aktívneho pôsobenia bola vybudovaná nová fara, ktorá sa každodenným
pričiňovaním p. farárky, jej dcéry Magdy, učiteľky v Uhorskom aj slúžky
Horňanovej a ostatných cirkevníčok stala zvláštnym kultúrnym skvostom
širokého okolia. 11. 10. 1932 bol p. farár Hamar zvolený za Novohradského
seniora. Pri ňom viac rokov pôsobili mladí kapláni Juraj Podhradský a
Michal Kováč. Vychovali 3 deti: Starší syn Štefan bol lekárom. roky pôsobil v martinskej
nemocnici, neskôr až do odchodu na dôchodok bol závodným lekárom v Armatúrke na Myjave. Je príbuzenstvo žije v okolí Bratislavy. Mladší syn Ernest bol dôstojníkom, stotníkom Slovenskej armády. Po
skončení II. svetovej vojny odišiel z armády a pôsobí v Brezovej pod
Bradlom. Jeho príbuzenstvo žije v okolí Brezovej pod Bradlom. Dcéra Magda bola slobodná, od r. 1931 do konca r. 1960 v obci pôsobila ako
učiteľka. Rodina p. farára - seniora Hamara sa po odchode na odpočinok
odsťahovala do Senca pri Bratislave. Častejšie ešte obec navštevovali aj
po vymretí starých rodičov ich deti a vnuci, ktorí Žijú v okolí
Bratislavy. Celá rodina Hamarovcov požívala v našej obci hlbokú dôveru a autoritu,
nielen v ev. cirkevnom zbore, ale aj vo verejnom živote obce. Aj dcéra
Magda Hamarová, zaslúžilá učiteľka po celý svoj aktívny život, ktorá aj po
odchode svoj ich rodičov, ešte pôsobila ako učiteľka - vychovávateľka až
do r. 1965.
17. farárom bol p. Jan Midriak, pôsobil v obci vr. 1956 -1970. celkom 14
rokov
Bol mladým, energickým, rozvážnym ambicióznym farárom. Spolu s manželkou
sa dôkladne staral o plnokrvný cirkevný život. Dbal prísne na kultúrnosť,
estetičnosť kostola, fary, cintorína, farských záhrad, osobitne spodnej
kvetinovej záhrady pod farou, ktorá bola oázou vkusu a krásy mladých
farárovcov. Pán farár Midriak bol dôsledným pokračovateľom diela pána
seniora Hamara. Po 14 - ročnom pôsobení v našej farnosti odišiel do
Prešova, kde bol neskôr zvolený za Prešovského seniora. V roku 1994 bol
zvolený za biskupa Východného dištriktu. S manželkou vychovali dve deti.
Syn Daniel je farárom v Ružomberku.
Po odchode p. farára Midriaka zostalo miesto voľné skoro 1 rok. Po dohode
s biskupským úradom vykonával bohoslužby p. farár Kyseľ z Málinca.
18. farárom bol Jan Filo. Tu pôsobil od r. 1971 do 1990 - celkom 20
rokov.
Bol ženatý. Jeho manželka väčšinou bývala na samote v Petrovci pri
Brezničke. Dcéra bola lekárkou v Lučenci. Do funkcie ho určil biskupský
úrad. Nezískal si dôveru ani podporu cirkvi a nebol ani riadne zvoleným
farárom našej evanjelickej farnosti konventom a presbyterským zborom ev.
a. v. cirkvi v Uhorskom. Napäté, nedobré vzťahy ešte sám zosilňoval
ignorantstvom cirkevných funkcionárov. Za jeho pôsobenia došlo k veľkej
devastácii, spustnutiu fary, záhrady, zvlášť spodnej ružovej záhrady pod
budovou fary, ale aj celého okolia, kostola, cintorína a obzvlášť
hospodárskej časti farnosti. Všade, aj v ružovej záhrade pásol ovce a
postupne ich ustajňoval vo všetkých objektoch hospodárskej časti, bez
čistenia a údržby. Po jeho odchode sa musela polovica týchto objektov
úplne asanovať. Ako dôchodca žije na samote v Petrovci pri Brezničke.
Funkcia farára nebola obsadená celý rok 1991. zastupovaním bol poverený
biskupským úradom a Novohradským seniorátom p. farár Jan Kolár z Málinca.
V rokoch 1991 - 1993 neúnavným, húževnatým úsilím a cieľavedomej
organizačnej a osobnej fyzickej práci kurátora p. J. Vincu bola vykonaná
rozsiahla renovácia fary. Významný bol aj podiel celej organizačnej
štruktúry cirkevného zboru na rekonštrukcii a obnove jej dôstojnosti.
Vysoké ocenenie za vykonanú prácu si zasluhuje p. Jan Lepóris a p. Ondrej
Hronec. Skoro celý rok si vyžiadali aj namáhavé fyzické práce na záchrane
a obnove hospodárskej časti fary a obnovení kultúrnosti celého jej okolia.
19. Pani farárka K. Moncoľová nastúpila do funkcie vr. 1992.
Pristúpila k oživovaniu a pozdvihnutiu úrovne aktivity cirkevného života
s plnou vážnosťou a zodpovednosťou. Veľmi obetavo sa podieľa na obnovovaní
kultúrnosti fary, kostola a jej okolia. V stálom styku s členmi a funkcionármi cirkevného zboru, úzkou spoluprácou
s kurátorom, kostolníkom, presbytermi a aktivistkami ev. cirkvi aktivizuje
činorodú prácu. Cieľavedome a úspešne pracuje aj cirkevný spevokol. Úcta
patrí ženám, členkám cirkevného zboru za sústavnú starostlivosť o
kultúrnosť, čistotu, úpravu interiéru kostola aj okolia. P. farárka sa
plánovane a dôsledne stará o vyučovanie náboženstva detí v Základnej škole
aj Prípravou mládeže na konfirmáciu. Získala si plnú dôveru a Podporu. Bola riadne zvolená ev. farárkou v Uhorskom. Významnou oporou sú jej
rodičia - penzionovaný p. farár Moncoľ s manželkou, pôvodne pôsobiaci až
do odchodu na odpočinok v Poltári. Napriek všetkým aktivitám tu dlhodobo po r. 1950 negatívne pôsobí veľký
pokles počtu členov ev. cirkvi. Predovšetkým v dôsledku veľkej migrácie
mládeže a inteligencie z pôvodných obyvateľov obce do vzdialenejších
miest. Ďalší problém je starnutie a postupné vymieranie starších členov
cirkevného zboru. Stále klesá početný stav mladej nastupujúcej generácie z
rodín evanjelikov a na druhej strane veľký príliv nových občanov z
Hradišských a Krňanských lazov, ktorí posilňujú katolícke vierovyznanie.
Negatívne pôsobila od r. 1950 narastajúca religiozita podporovaná štátom v
uplynulých 40. rokoch.
Štatistický prehľad:
Pre porovnanie súčasného stavu s minulosťou:
 |
po reformácii - r. 1789
|
Oznámené zemepánovi obce nitrianskemu biskupoy' Esterházymu - v obci žije
len 1 rím.-kat. rodina, vyše 500 obyvateľov je evanjelického náboženstva
 |
súpis obyvateľov r. 1945 :
|
136 rodín evanjelikov /568 členov/ 54 rodín katolíkov /225 členov/
 |
súpis obyvateľov r. 1958:
|
v obci žije 481 evanjelikov 241 rím. katolíkov
 |
súpis obyvateľov r. 1997:
|
v obci žije 183 evanjelikov 243 rím.katolíkov 61 neveriacich 2 baptisti
Pozitívnym prejavom dobrých vzájomných vzťahov občanov evanjelikov a
rímsko katolíkov je bezkonfliktné rozumné spolunažívanie. Prejavuje sa
zvlášť pri rôznych cirkevných obradoch, zvonení, pohreboch, spoločným
spevom evanjelických aj rímskokatolíckych náboženských piesní. Ale aj
rozumných vzájomných vzťahoch rímskokatolíckych a evanjelických
duchovných v duchu kresťanských zásad.
V našej obci už v predvojnových rokoch, v plnej harmónii spoločných
záujmov, dobrých vzťahov, svorne vedľa sebe pôsobila aj Židovská
náboženská komunita dvoch rodín Mülerovcov a Šurániovcov až do tragickej
likvidácie v koncentračnom tábore Mauthausen vr. 1942. Aktívne pôsobila aj
Jednota baptistov s kazateľom Jánom Horňanom, ktorá svoje obrady
vykonávala u Hrančov. Početná bol aj Jednota Nazaretov, ktorá svoje obrady
vykonávala u vdovy Barániovej /Pirovčka/, neskôr u Kudlákov. V súčasnosti
už Jednota Nazaretov vymrela a v Jednote baptistov zostávajú dvaja
členovia, z ktorých jeden sa zúčastňuje obradov v Lučenci.
Kantori evanjelickej cirkvi po r. 1950:
Pre plnú kontinuitu spolupráce všetkých cirkevných orgánov mimo
farárov a učiteľov Evanjelickej školy, súčasne kantorov pri všetkých
obradoch treba ešte doplniť, že po r. 1940 -1950 vykonával funkciu kantora
p. Jan Peťko r. 1950 - 1956 pán učiteľ Juraj Lehotský
1957 - 1990 pán učiteľ na dôchodku Michal Teplan od r 1991 vykonáva
funkciu kantora p. Rýs z Ozdína
Cirkevní dozorcovia:
Ako cirkevní dozorcovia už po vzniku I. ČSR dlhé roky pôsobili p. Ondrej
Taját z Uhorského, p. Ondrej Števko z Rovnian, p. Michal Senko - Palík z
Krnej.
V rokoch 1971 - 1989 za pôsobenia farára J. Filu nebol zvolený cirkevný
dozorca. Funkciu vykonával ako kurátor P. Kudlák, v rokoch 1990 - 1995 bol
cirkevným dozorcom P. Kudlák
Kurátori:
Z dostupných zápisov cirkevnej kroniky po r. 1918 - vzniku I. ČSR pôsobili
postupne títo kurátori:
l. M. Straško,
2. Jan Šóľa,
3. Jan Gubza,
4. Juraj Fehér,
5. Juraj Jahodník,
6. O. Ďuriška,
7. Jan Búlik,
8. M. Šmaro,
9. Jan Šimo,
10. Pavel Kudlák,
11. J. Vince
Kostolníci po r. 1918:
Kostolníci pôsobili s kratším volebným obdobím: Jan Jahodník, O. Bálint /Košuť/,
Juraj Jahodník, J. Bálint /Košút/, Martin Gregor, J. Gubza /Šuštiš/, Jozef
Gubza, Pavel Gubza /Matušove/, Juraj Gregor, Juraj Tekeľa, Jan Gubza /Mártonove/,
Jan Sivák, M. Godava, M. Šmaro, Jan Šimo, Jan Gregor /Hangovšove/, Julius
Žovinka, Pavel Straka, Juraj Baláž, Ondrej Kudlák, Julia Búliková, Elena
Mártonová, Elena Cieniková a Irena Balážová.
Konvent:
Je najvyšším orgánom Evanjelického cirkevného zboru
Tvorí ho:
 |
Predsedníctvo : cirkevný dozorca, námestník farár zborový
kurátor, kurátori z fílií
|
Zvoláva ho a riadi cirkevný dozorca
 |
Plenárne zasadanie Konventu:
|
Skladá sa z riadne zvolených presbyterov všetkých členov predsedníctva.
Schvaľuje správu o činnosti zboru a hospodárenia. Zvoláva sa spravidla
jedenkrát ročne. Zasadanie je verejné. Koná sa v kostole po Bohoslužbách.
Zasadanie riadi: zborový cirkevný dozorca., alebo námestník podľa programu
pripravenom predsedníctvom Konventu.
Presvedčivým prejavom narastajúcej aktivity cirkevného zboru po r. 1992 je
ďalšie zveľaďovanie cirkevného majetku. Pokračovali práce na asanácii
chlievov v hospodárskej časti farského dvora. Pracovalo sa na úprave
nádvoria, ohradného múru, likvidácii prestárlych a životu nebezpečných
vysokých smrekov. Pri každej väčšej veternej smršti, ktoré sa opakovali
niekoľkokrát v posledných rokoch, vývratmi nebezpečne ohrozovali aj
poškodzovali okolie. Aj po ich podstatnom preriedení a odstránení na
najnebezpečnejších miestach, kde ohrozovali vysoké elektrické stĺpové
vedenie aj obytné domy, bolo ich nutné v r. 1995 vyrúbať. Táto pôvodná
smreková alej bola zasadená r. 1938 po vybudovaní novej fary okolo
ohradného múru. Na ich mieste boli vysadené mladé okrasné dreviny, ktoré
postupne vytvoria živý plot.
Rekonštrukcia kostola a veže v r. 1994
V roku 1994 bola vykonaná úplná rekonštrukcia starej strechy kostola aj
veže. Pokrytá novým pozinkovaným plecnom. Náklady na celú rekonštrukciu
prekročili 480.000 Sk. Pre oživenie našej pamäti znovu zdôrazňujem tieto
historické skutočnosti. Kostol je starý 217 rokov. Bol postavený v roku
1781 Prvá oprava bola vykonaná v rokoch 1805 - 1808. Vr. 1835 úderom
blesku jeho strecha zhorela a bola opravená. Po uplynutí 70 rokov bola
vykonaná úplná rekonštrukcia celej strechy aj klenby /chrámová
loď/ kostola.
Rekonštrukciu previedol murársky a tesársky majster Zampory mladší
z Lučenca vykonaná bola už roku pôsobenia p. farára Hamara. Plán
rekonštrukcie strechy kostola sa zachoval v origináli. Bol len náhodne
objavený náhodne medzi rôznymi listinami na povale domu, po bývalom
učiteľovi a kantorovi ev. cirkvi p. J. Peťkovi, ktorí kúpil p. J. Vrbiniak.
Rekonštrukcia celej strechy aj krytiny pozinkovaným plechom je v poradí už
tretia a konala sa po ďalších 86. rokoch. Ale výmena plechu bola vykonaná
na celej streche kostola aj r. 1946. Veľmi náročná bola aj úplná
rekonštrukcia celej drevenej konštrukcie veže z dubového dreva aj jej
oplechovania. Veža bola postavená v r. 1884 - 1885, to je 109 rokov.
Plechová časť bola vymenená s obnoveným náterom aj opravou hromozvodu
už štyrikrát. Vežové hodiny, pre nedostupnosť náhradných dielcov,
ale aj skúsených majstrov - hodinárov už od r. 1970 nefungujú. Zložitú a
veľmi náročnú rekonštrukciu strechy veže a kostola vykonala lučenská
firma Costúria s. r. o. pod vedením Ing. Šimka.
V roku 1995 bola vybudovaná kanalizačná prípojka fary do hlavného
zvodového kanála časťou ulice Uhorsko. Leví podiel na veľkej, trpezlivej a
neúnavnej organizátorskej práci pri všetkých manuálnych prácach vykonaných
za posledných 5 rokov, má terajší kurátor p. J. Vince. Úspešne sa mu darí
rozvíjať aj pracovnú aktivitu ostatných cirkevníkov pri údržbe,
modernizácii a zveľaďovaní fary a kostola. Nevšednú aktivitu a obetavosť
prejavujú aj ženy pod vedením kostolníčky p. I. Balážovej. Ich hlavnou
náplňou je starosť o vnútornú čistotu, poriadok a výzdobu kostola.
Veľkú aktivitu trvale preukazujú v Evanjelickom spevokole pri rôznych
cirkevných obradoch - p. Šmarová, Godavová, Kudláková, Matejová, Matúšová,
Dlabajová. Príkladnú starostlivosť a obetavosť pri aktivizácii duchovného
života ako aj o kultúrnosť fary a okolia prejavuje p. farárka Kornélia
Moncoľová, ktorej výdatne pomáhajú aj jej rodičia.
Majetok cirkvi
Neoddeliteľnou časťou majetku ev. a. v. cirkvi bol aj poľnohospodársky
majetok.
Orná pôda, lúky, pasienky, les, cirkevné záhrady aj samotný cintorín
slúžili k uspokojovaniu životných potrieb ev. farára aj učiteľa - kantora.
podľa pozemkovej knihy obce, vo vložke č. 65 a 66 majetok ev. cirkvi v
Uhorskom pozostáva:
číslo vložky 65 - kňazov majetok:
· záhrada - 89 árov, 98 m2, fara - 10 árov, 36 m2, stodola a dvor -
8,59 m2
· kostol - 3 áre, 52 m2
· cintorín - 1 ha, 89 árov, 83 m2
· roľa v záhradke - 8 árov, 45 m2
· lúka na konopiskách - 19 árov, 29 m2
· kňazova lúka - 7 ha, 16 árov a 51 m2
· orná pôda na Kostolnej - 3 ha, 96 árov a 71 m2
Číslo vložky 66 - učiteľ kantor ev. cirkvi:
· Záhrada - 26 árov, 53 m2, škola - 3 áre, 83 m2
· role na Kostolnou - 6 ha, 58 árov, 22 m2
· lúka - Rechtorka - 3 ha, 20 árov a 58 m2
· spoločná pastva - 1 ha, 63 árov, 80 m2
Urbár:
Tento cirkevný majetok bol zapísaný v pozemkovej knihe v roku 1932. Po
roku 1950 bol rozhodnutím štátu odovzdaný na obhospodarovanie Jednotnému
roľníckemu družstvu nasledujúci cirkevný majetok:
1. Orná pôda mimo záhrad
2. Lúky a pasienky
3. Lesy - Štátnym lesom
|